Måndag

Jag har varit väldigt duktig idag! Vi har haft frisörteknik, och skulle föna/styla vår herr- och damdocka. Damdockan fönade jag volymföning på, och på herr så fönade jag vågor. Det har vi inte gjort förr, Ann-Sofie verkade ganska imponerad.
Sen klippte jag Mickan, det gick väldigt bra. Ann-Sofie kollade igenom och tyckte det var bra klippt. YES! Efter det pallrade jag mig till stallet, där stod Ernst och skodde Wilma. Vi pratade lite om skoning.

Jag och Cissi flumred, jag lärde henne hur man gör en galoppfattning. På Josse gick det inge vidare. Men så fick hon hoppa upp på Ruffa, då gick det riktigt bra! Blev bara några steg, men ändå!
Så vi bytte tillbaka igen, då gick det efter en stund. Hon har ridit Josse i mer än ett år (säkert mycket längre än så), och ingen har lärt henne hur man gör en galoppskänkel. Tragiskt.
Och hennes sits ska jag nog rätta till.

Imorn har vi eng-nationella. Två st, tror jag, och efter det så matteprov. Förhoppningsvis går allt vägen och jag får sluta tidigt. Jag har ridlektion efter, skulle vara bra om jag hann till stallet där i mellan.

Nåja, nu ska jag gå. Orkar inte sitta kvar här, ska nog läsa en bok om häst-sjukdomar. Jag har lärt mig en del, och det är verkligen synd att Ruffa inte är vaccinerad på ett tag. Och allt.

Lite saker som är bra att kunna:
- Efter att hästarna stått på hö hela vintern, så är det inte bra att släppa ut dem på grönbete utan att vänja dem mot gräset först. Tarmfloran är inställd på att äta hö, och äter de för mycket gräs direkt kan de få fång.
- Man ska inte ge en häst mat direkt efter motion. Vänta minst 30 min.
Nu kommer jag inte ihåg så mkt, förutom om parasiter. Huvva, gräsliga små varelser som kan göra stor skada!

Later!
Anna

Nä, det är inte speciellt smart att släppa direkt på grönbete... :P

Datum: 2008-04-28 Tid: 20:39:02
Bloggadress: http://dagboken.trackback.se
Helle

Det är säkert jättemånga som släpper ut sina hästar direkt utan att vänja dom vid gräset ;P

Datum: 2008-04-29 Tid: 12:44:38
Bloggadress: http://travgalen.blogg.se
j

svar:
jamen det var vid 7-8 på kvällen :]
& JA vi måste hitta på något ;D

Datum: 2008-04-29 Tid: 15:12:58
Bloggadress: http://jossipossi.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: